tiistai 20. toukokuuta 2014

Harjoitus 4 - kytkentäkaaviot

Tehtävämme oli selvittää kytkentäkaavionsta:

Volkswagen Golf VI (5K1) (08-13) 1,4 TSI 2008-13 ABS järjestelmässä vikakoodi oik. taka pyörintänopeustunnistin katkos.

B22 on kyseinen anturi, korjatakseni vian, pitää anturi ensiksi tarkistaa kunnoltaan, ja puhdistaa. Sitten mitata johdot, tarkistaa niiden kunto ja mahdollisesti vaihtaa.

Volkswagen Golf VI (5K1) (08-13) 1,4 TSI 2008-13 ABS järjestelmässä vikakoodi vas. taka pyörintänopeustunnistin oikosulku plussaan. Pitää tarkistaa ja korjata johtimet oikosulun kohdalta. Luultavasti jokin kohta, missä johdot liikkuvat paljon, tai liitoksesta.

Skoda Octavia/Octavia Tour (1U2/1U5) (96-10) 1,4 16V 2002-10 Jäähdytystuulettimen moottori ei lähde pyörimään, auto keittää.
Ensiksi tarkistaisin johtimet, jos johtimet ovat kunnossa, ottaisin moottorin irti ja laittaisin suoraan akkuun kiinni. Jos tuuletin ei lähde pyörimään, vika on moottorissa. Jos se lähtee, on vika johtosarjassa (puhaltimen päälle kytkevässä anturissa)

Samassa Skodassa oli myös vika, että auton laturi ei lataa. Tässä tilanteessa mittaisin akun jännitettä auton käydessä, jos jännite pysyy samana kun auton ollessa sammuksissa (kuten tässä jo todettu), tarkistaisin liitokset laturista. Epäilisin irronnutta/katkennutta laturin päävirtajohtoa, tai hiilille menevän liittimen irtoamista. Magnetointivirtajohto pitää myös tarkistaa. Jos ne ovat kunnossa, laturi on käytännössä vaihdettava.

Volvo V70 MK2 2.5TDI 2000 ulkolämpötilamittari näyttää helteessä -11C.
Anturi ei näyttäisi mitään, jos johdin olisi poikki. Tässä tapauksessa on helppo todeta, että anturi on rikki.

Samaisessa Volvossa oli todettu vika, että moottori ei käynnisty, ja testeri ei saa yhteyttä moottorinohjauslaitteeseen. Todennäköisesti moottorinohjausboksi on hajalla, sillä moottorinohjauslaitteelle ei mene johtoja paikoista, jossa ne voisivat hankautua poikki. Toki johdot saattavat olla liitoksista hapettuneita pahasti.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti