tiistai 9. joulukuuta 2014

Automaattivaihteistojen toiminta

Perinteinen automaattivaihteisto: (https://www.youtube.com/watch?v=wrGGCTkpND4&feature=player_embedded)

Automaattilaatikon monentinmuunnin välittää vaihteistoon moottorin voima.

Lyhyesti sanottuna, pumppupyörä linkoaa vaihteistoöljyä (ATF yleisimmin) turbiinipyörän siiville, joka puolestaan pyörittää vaihteiston akseleita. Vaihteiston akseleissa on kiinni planeettapyörästö, painelevyt ja monilevykytkimet.

Turbiini halkaistuna. Ylhäällä on siivet, joita öljyllä pyöritetään. Sisällä on staattoripyörä, jolla minimoidaan luisto ja täten vahvistetaan momenttia.

Turbiinin jälkeen vaihdelaatikossa on sisäänmenoakseli, jolla vaihdelaatikkoa pyöritetään.

Akseli pyörittää myös planeettapyörästöä, jota puolestaan käyttää monilevykytkimet mahdollistaakseen erilaiset välityssuhteet.


DSG-automaattivaihteisto: (https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=WVWP7TYhP0c)

DSG-automaattivaihteisto perustuu sisällöltään täysin perinteiseen manuaalivaihteistoon, mutta DSG:hen on rakennettu kaksoiskytkin ja hydraulinen sähköyksikkö, joka käyttää vaihteita. DSG:n idea perustuu kahteen kytkinlevyyn ja kahteen sisäänmenoakseliin, jotka mahdollistavat suuremman vaihteen kytkennän jo ennen vaihteen vaihtamista. Kun vaihteisto haluaa vaihtaa suuremman vaihteen, vapautetaan toinen kytkimistä, jonka akselille on kytketty jo suurempi vaihde ja toinen kytkin nostetaan ylös ja sen akselille kytketään jälleen jo valmiiksi suurempi vaihde. Näin vaihteiden vaihtoon kuluu mahdollisimman lyhyt aika, joka tekee DSG:stä yhden nopeimmista markkinoilla olevista vaihteistoista

DSG vaihteisto perustuu sisällöltään tavanomaiseen manuaalivaihteiseen, mutta DSG laatikossa on kaksoiskytkin ja hydraulinen sähköyksikkö, joka kytkee vaihteita. DSGssä on kaksi kytkinlevyä ja kaksi sisäänmenoakselia, jolla mahdollistetaan seuraavan vaihteen kytkentä akselille, joka ei vielä pyöri ennen vaihteenvaihtoa, ja kun vaihde vaihtuu, vaihde vapaalla akselilla on jo valmiiksi kytketty. Vaihteiden vaihtoon menee täten mahdollisimman lyhyt aika, joka säästää polttoainetta ja tekee DSGstä markkinoiden nopeimman vaihdelaatikon, poislukien toki sähkömoottorilla kytkettävät suorakytkentälaatikot, joita käytetään urheiluautoissa.








Ei kommentteja:

Lähetä kommentti