tiistai 18. syyskuuta 2012

Ohjauksen osia

                                           OHJAUKSEN OSIA


Ohjausakselin tehtävä on liikuttaa raidetankoja, joissa on raidetangon päät, jotka taasen liikuttavat pyöriä. Raidetangon päät on yleensä kiinni joustintuessa.






Ohjauspylvään putki liikuttaa ohjausvaihdetta kun ohjauspyörää käännetään






Ohjauspylvään asennon säätövivulla asetetaan ohjauspyörän asento itselleen sopivaksi.







Ohjauspylvään joustoliitoksen tarkoitus on painua kasaan kolaritilanteessa, ettei koko ohjauspylväs tule ohjaamon tuhoisin seurauksin.







Kokoonpainuvan akselin ja ristinivelliitännän on myös tarkoitus joustaa.







Hammastanko-ohjauksessa ohjausvaihde välittää sivuttaisliikkeen raidetangoille.






Raidetangot liikuttavat raidetangon päitä. Raidetangot ovat kiinni ohjausakselissa.










Raidetangon päät ovat kiinni raidetangossa kierteellä ja toisesta päästä yleensä joustintuessa mahdollistaen pyörien kääntämisen.








Lähde: http://www.ihpva.org/Projects/PracticalInnovations/weld.html


Ackermanin ihannevierintä tarkoittaa vierintää kaarreajossa, jolloin kaarteen sisempi pyörä kääntyy enemmän kuin ulompi, jotta kitka ei ole yhtä suuri kuin silloin jos pyörät kääntyisivät samanverran.


Auraus tarkoittaa sitä kun pyörien etuosa on sisempänä kuin takaosa, haritus on tämä päinvastoin.

Positiivinen/negatiivinen Camber-kulma tarkoittaa sitä kun joko renkaiden ylä- tai alaosaa suunnataan sisemmäksi.

Caster tarkoittaa joustintuen/olka-akselin etukallistumaa.

1 kommentti:

  1. Vaikeaa juttua näin maallikolle. Mies enemmänkin näistä autoista tietää. Hän mainitsi, että raidetangon pää pitäisi meidän autoon vaihtaa. En tiedä onko se kovin erilainen toimenpiden sitten, kuin mitä näihin autoihin? https://www.korpiauto.fi/kaikki-tarvittavat

    VastaaPoista