torstai 21. marraskuuta 2013

Diesel-tekniikka

Dieselmoottorin ja ottomoottorin merkittävimmät erot:

-Seossuhde, diesel ottaa ilmaa niin paljon kuin pystyy, mutta bensamoottorissa seos on säädetty 14,7 kiloa ilmaa kiloa bensaa kohti.

-Sytytys dieselissä tapahtuu ilmaa kuumaksi puristamalla ja kuumaan ilmaan polttoainetta ruiskuttamalla. Bensamoottorissa kipinä sytyttää puristettavan seoksen.

-Polttoaineen ruiskutustapa on dieselissä siten, että puristustahdin lopussa ruiskutetaan dieseliä palotilaan samaan aikaan, kun bensamoottorissa tulisi kipinä. Bensamoottorissa taas polttoaine ruiskutetaan imutahdin aikana.

Dieselmoottorit voidaan karkeasti jakaa esikammioruiskutusmoottoreihin ja suoraruiskutusmoottoreihin. Esikammioruiskutusmenetelmä on vanhempi tapa.

Esikammioruiskutuksen ominaisuudet:

-hyötysuhde noin 35%
-alhaisempi huippupaine
-kevyempi rakenne
-kompaktimpi rakenne
-hiljaisempi moottorin käyntiääni
-soveltuu pääasiassa hyötyajoneuvoihin ja henkilöautoihin

Suoraruiskutusmenetelmän kuvaus:

Polttoaine ruiskutetaan suoraan palotilaan
Polttoaine höyrystyy
Palaminen alkaa koko seoksessa samanaikaisesti

ominaisuuksia:
-erittäin korkea hyötysuhde: noin 45%
• taloudellisuus
• ympäristönsuojelu
-kova moottorin ääni
-massiivinen rakenne
-soveltuu pääasiassa seuraaviin
• kuorma-autot
• rakennus/maatalouskoneet
• laivat

Yleistä suoraruiskutusmenetelmistä
-Rivipumppu
-Jakajapumppu
-Yksikköpumppusuuttimet
-Common Rail eli yhteispaineruiskutus (nykyaikainen)

Dieselin kierto ruiskutusjärjestelmässä:

Tulo:
-polttonestesäiliöstä ruiskutusjärjestelmään

Paluu:
-ruiskutusjärjestelmästä polttoainesäiliöön

Kierto:
-komponenttien jäähdytys ja voitelu

Tehtävät:
Polttoainetankissa säilytetään polttoainetta.
Polttoainesuodatin suodattaa polttoainesta lian.
Polttoaineen siirtopumppu siirtää polttoaineen itse polttoainepumpulle.
Sähköinen pysäytysventtiili joissain autoissa, pysäyttää polttoaineen kierron esim. kolarin sattuessa.
Korkeapainepumppu muodostaa polttoaineelle korkeapaineen
Rail-putkessa polttoaine varataan korkeapaineisena
Rail-putken painetunnistin mittaa polttoaineen painetta, joka on tärkeä tieto moottorinohjausyksikölle.
Polttoaineensäätöventtiili säätää polttoaineen painetta
Ruiskutussuuttimen tehtävä on ruiskuttaa polttoaine palotilaan.

Paluuvirtaus:
Polttoaineen jäähdytin viilentää kuumaa polttoainetta, ettei tankin muoviosat muuta muotoaan.
Polttoaineen esilämmitysventtiili lämmittää polttoainetta jonkin verran, että polttoaine virtaa paremmin suodattimen yms. läpi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti