keskiviikko 4. joulukuuta 2013

Puristuspainemittaus ja ohivuotomittaus

Tällainen on puristuspainemittari.

Puristuspainemittaus suoritetaan sytytystulpan reiästä.
Ensiksi irroitetaan sytytystulpat. Sitten laitetaan mittalaitteeseen paperinpala, johon mittalaitteen viisari piirtää viivan, kertoen sylinterinumeron ja puristuspaineen baareina.




Ohipuhallusmittaus:
Ohivuotomittaus aloitetaan irroittamalla sytytystulpat ja tulpan tilalle ruuvataan sovitusholkki, johon pilli kiinnitetään. Pilli kertoo vihellyksellä sen, että moottorissa on puristustahti meneillään. Vihellyksen loputtua pakotahti alkaa, tällöin kaikki venttiilit ovat kiinni. Moottoria pyöritetään käsin esim. räikällä kampiakselin hihnapyörästä.



 Vihellyksen loputtua pillin tilalle laitetaan paineilmaletku, joka on kiinni paineilmayksikössä.


Ohivuotomittari on kytketty paineilmaverkostoon, kuten pulttipyssyt, paineilmaräikät ym. Mittari syöttää palotilaan paineilmaverkoston paineen.
Mittarissa on kolme aluetta. Vihreä alue tarkoittaa, että ohivuotoa ei ole. Oranssi alue tarkoittaa, että ohivuotoa on, mutta se ei ole vakavaa. Punainen alue kertoo, että moottorin tiiveydessä on vikaa, ja se on korjattava.


Sytyttimen liekillä huomasi hyvin, että venttiilit tosiaankin vuotivat. Sytyttimen liekki sammui lähes samantien, kun se vietiin pakoaukon viereen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti