tiistai 17. joulukuuta 2013

Startin ja laturin toiminta

Startin eli käynnistinmoottorin tehtävä on käynnistää moottori pyörittämällä sitä.
Startissa on solenoidi, jonka tehtävä on sytytysvirran ollessa kytkettynä käyttää bendix-laitteesta "tyhjät pois", eli asettaa bendix noin puoleenväliin sen liikkuma-aluetta, ja asettaa bendixin hammaspyörä vauhtipyörän hammaskehään. Bendix laite pyörittää vauhtipyörää. Solenoidi myös katkaisee moottorin pyörittämisen, eli irroittaa bendixin vauhtipyörästä.


Laturi

Laturissa on kaksi pääosaa, ne ovat roottori ja staattori. Roottori pyörii staattorin sisällä moottorin mukaan ja magnetisoituu. Roottorissa olevat kärkiraudat magnetisoituvat etelä- ja pohjoismagneeteiksi. Virta on siis vaihtovirtaa, ja virta saadaan tasavirraksi diodisillalla, jonka sisällä on paljon diodeja. Diodeilla tasattu virta menee laturin liittimen kautta akulle. Laturia paljon kuormittaessa (kaikki valot, radio, puhallin....) esimerkiksi tyhjäkäynnillä, akkua on ladattava tehokkaammin. Se onnistuu siten, että laturin hiilille syötetään lataussäätimellä enemmän virtaa, joka tekee magneeteista voimakkaampia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti