keskiviikko 4. joulukuuta 2013

Sierra 2.0 OHC purku, koneistus, viritys ja kasaus

Lähtökohtaisesti, autosta josta moottori otettiin pois, piti tulla käyttöauto, mutta huomattuamme että aihio oli läpimätä, päätimme ottaa tekniikan irti ja laittaa kilpakäyttöön jokkikseen. Purkamisen jälkeen aloitimme koneistuksen/virityksen.

Ensiksi laitoimme sylinterikannen kansihöylään. Normaalisti höylää käytetään vain kannen suoristamiseen, mutta meillä oli tarkoitus nostaa puristussuhdetta poistamalla lastua sylinterikannesta 1,5mm. Kansi on oltava suorassa kun se on höylässä.

Tarkistimme vielä mittakellolla että kansi on tasaisesti pukissa.

Sitten säädimme terän siten, että se ottaa vain vähän pinnasta.


Aloitimme sillä, että otimme 2-3 viivallista (0,04-0,06mm) kerralla pois, mutta noteerattuamme, että sillä määrällä joutuisimme vetämään kannen edestakaisin liian monta kertaa, suurensimme määrää 0,08 millimetriin.

Sitten aloitimme koneistamaan venttiileitä ja venttiilin istukoita.
Tässä lähtökohta.
Hiekkapuhalletut venttiilit.
Venttiilien tiivistyspinnan hiomalaite.
Venttiilit asetettiin koneeseen 45 asteen kulmaan hiomakiveen nähden, sillä venttiilin tiivistyspinta on 45 asteinen. Suuttimesta valutetaan jatkuvasti hiomaöljyä pintaan, että saadaan mahdollisimman tasainen pinta.

Kaikki venttiilit koneistettuna. Kiiltävät venttiilit parantavat moottorin virtauksia ylläpitäen moottorin suorituskykyä.


Venttiilien istukat (venttiilien tiivistyspinnan vastapinta) hioimme sille tarkoitetulla poralla puhtaiksi ja jälleen kiiltäviksi.

Väriaineella tarkistimme, että venttiili tiivistyy oikeasta kohdasta kanteen.

Alipainemittarilla mittasimme, että venttiili on tiivis. 


Sylinteriputket olivat niin kuluneet, että ne oli pakko uudelleenhoonata.Hoonauksen tarkoitus on saada sylinteriputken seinämiin salmiakkikuvio, että öljy tarttuisi sylinteriseinämiin paremmin.
Vaihdoimme männänrenkaat samaan syssyyn, saadaksemme mahdollisimman pienen ohivuodon ja voitelun.



Moottorin kasaus alkakoon!

Kansi lähes valmis. Venttiilit jousineen ja nokka-akseli kiinnitetty. 


 
Kiinnitimme kampiakselin, männät kiertokankineen ja kampiakselin hihnapyörän. Laakerit öljyttiin ja pidettiin puhtaana asennuksen ajan. 

Jakopää valmis. Kansikin viimeistelty.

Moottori valmis!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti