tiistai 23. lokakuuta 2012

Auton sähköosia

Opettajamme antoi meille tehtävän, että meidän pitää luetella auton osia, jotka tarvitsevat sähköä toimiakseen.

- Keskuslukitus
- Starttimoottori
- Ajovalot, sisävalot ja vilkut
- Peruutustutka
- Stereot
- Tupakansytytinpistoke
- Peilit, niiden lämmitys ja säätö
- Sähköinen luukkujen avaus
- Ikkunoiden avaus
- Penkkien säätö ja lämmitin
- Äämimerkki
- Pyyhkimet + pissapoika
- Osa moottorin osista ja moottorin ohjauslaite
- Turvatyynyt
- Turvavyöt
- Sähköinen käsijarru
- Sähköinen ohjaustehostin
- Ajohallintajärjestelmä
- Laturi ja akku
- Lasien lämmitys
- Varashälytin
- Jäähdyttimen tuuletin
- Virtalukko / avaimeton käynnistys
- Kattoluukku
- Lämmityslaitteet
- Ilmastointi
- Automaattivaihteisto
- Autot, joissa on sähkömoottori
- Alustansäätö
-
Seuraava lista piti tehdä auton ohjainlaitteista.

- Moottorin ohjainlaite
- Mittariston ohjainlaite
- Turvatyynyjen ohjainlaite
- ABS/ESP-ohjainlaite
- Ohjaustehostimen ohjainlaite
- Ilmastoinnin ohjainlaite
- Lisälämmittimen ohjainlaite
- Mukavuusjärjestelmien ohjainlaite
- Oviohjainlaite (3-5kpl)
- Valojen ohjainlaite
- Sähköpääkeskus
- Gateway
n. 40 muuta

- Arviolta 80% merkkikorjaamoilla korjatuista vioista on sähkövikoja. Ajoneuvojen sähköjärjestelmät lisääntyvät jatkuvasti. Asiakkaat haluavat entistä monimutkaisempia ja hienompia varusteita autoihinsa.

Jännite:

Jännitteen tunnus on U ja yksikkö voltti V. Kuvaa kahden navan välistä elektronimäärän epätasapainoa. Jännitteen suuruus kuvaa sitä potentiaalia, joka on mahdollista ottaa käyttöön kun virta alkaa kulkea.

Nimellisjännite:

Kuvaa jännitettä, joka virtalähteestä on saatavilla ihanneolosuhteissa. "Voitaisiin kuvitella standardiksi, on sovittu, että 12v akut valmistetaan määrätylle jännitteelle määrätyssä varaustilassa"

Lähdejännite:

Tarkoittaa kuormittamattoman jännitelähteen jännitettä. Esimerkiksi autonakku silloin kun sitä ei kuromiteta. Kun kuormittamattomasta akusta mitataan jännitettä, jännitteen pitäisi olla yli 12,2V (huom. välittömättömästi latauksen jälkeen jännite on korkeampi 12,5-13,7V)

Napajännite:

Tarkoittaa kuormitetun jännitelähteen jännitettä. Esimerkiksi akun lähdejännite on 12.3 volttia ja kun akkua kuormitetaan esimerkiksi takalasinlämmittimellä, napajännite putoaa 12 volttiin.

Jännitteen mittaaminen:

Jännitemittaus tehdään aina rinnan kuluttajan tai jännitelähteen kanssa- Aluksi kytketään mittajohdot mittariin, musta johdin yleensä COM-liitäntään ja punainen johdin liitäntään, jossa on jännitemittauksen symboli.
Mittalaite asetetaan jännitemittausasentoon kiertämällä valitsin asentoon V.

Virta (Current):

Sähkövirta on elektronien liikettä. Sähkövirta ei kulje, ennen kuin se on tehty mahdolliseksi kytkemällä piiriin virtalähteen molemmat navat ja muodostamalla johtimilla suljettu virtapiiri. Sähkövirran tunnus on I ja yksikkö ampeeri A.

Tasavirta (Direct Current):

Merkitään symbolilla, jossa yläpuolella on yhtenäinen viiva ja alapuolella katoviiva. Tasavirraksi kutsutaan sellaista virtaa jonka napaisuus ei vaihdu, eli virta pysyy kokoajan samansuuntaisena.

Vaihtovirta (Alternating Current):

Vaihtovirta on sähkövirtaa, jossa jännitteen napaisuus ja virran kulkusuunta vaihtuu. Yleisin vaihtovirran/jännitteen muoto on sin-aallon mukainen

Virran mittaaminen yleismittarilla:

Musta johdin kytketään yleismittarin COM-porttiin. Punainen johdin pistokkeeseen A max 10A. Kytkin kohtaan A. Mittalaite kytketään virtapiiriin sarjaan

Resistanssi (Resistance):

Resistanssi on suure, joka kuvaa materiaalin kykyä vastustaa sähkövirran kulkua. Tunnetuin resistanssia aiheuttava komponentti on vastus. Kun virtapiiriin lisätään vastuksia tai jokin virtapiirin osista on esimerkiksi hapettuntu, niin piirissä kulkeva sähkövirta pienenee. Samoin käy kun piiriin lisätään mikä tahansa sähköä kuluttava laite, esimerkiksi sähkömoottori.
Resistanssin mittaus:
- Musta johdin COM-porttiin
- Punainen johdin Ω-pistokkeeseen
- Kytkin kohtaan Ω
- Mittari kytketään rinna mitattavan kohteen kanssa.





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti