tiistai 9. lokakuuta 2012

Moottorin osia ja toimintaa harjoitustyö


Moottorin osia ja toimintaa:




Sylinteriryhmässä sijaitsee kaikki moottorin sylinterit.





Sylinteri muodostaa sylinterinkannen ja männän kanssa palo- ja puristustilan.



  Sylinterin hoonausjäljet auttavat öljyä leviämään sylinterin seinämiin paremmin ja myös varastoi öljyä hetkeksi.
  Kampiakselissa on kiinni kiertokanget, jotka tekevät kampiakselin pyörivästä liikkeestä männille ylös-alas suuntaisen liikkeen. Kampiakselit valmistetaan yleensä valamalla ja takomalla.




Vauhtipyörä varastoi moottorin tuottamaa energiaa työtahdin aikana, joka mahdollistaa moottorin tasaisen käynnin. Mitä kevyempi vauhtipyörä on, sitä vähemmän energiaa se varastoi, mutta kierrosherkkyys on parempi.








Kiertokanki on kampiakselin ja männän välinen kiinnike.
Männän tehtävä on  puristaa palotilassa oleva polttoaineilmaseos ja välittää palavan seoksen luoma energia työtahdissa kampiakselille.

Männän renkaat (kuvassa kolme rengasta männän yläpäässä) tiivistävät männän sylinteriin jolloin palotilasta ei pääse mitään kampikammioon. Alimman männänrenkaan tehtävä on levittää öljyä sylinterin seinämään.
Männän tapin tehtävänä on kiinnittää mäntä kiertokankeen.
Kampiakselin laakeri muuttaa yhteistyössä kampiakselin kanssa mäntien liike-energian pyöriväksi.



                                                  https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjHK2JtqfgYy4Hu-zSe4kEnqUJoVIkdyotlELgRy1mkZDk2IcFl8EgqlYiZc56JGU3yEZRZui0mknSAoTqyeP6oqnNQbv6aFSCDeJ16lWf4ggGFkk31A7Xzlqu4x5ujNQXLtQoKzShqr5o/s1600/DSC04408.JPG



Öljypumppu pumppaa jatkuvasti öljyä moottorin sisässä.





Öljynsuodattimen jalka pitää öljynsuodattimen paikoillaan oikeassa kohtaa.




Sylinterin kansi muodostaa muiden osien kanssa palotilan. Bensiinimoottorien kansissa sijaitsee sytytystulpat ja diesel moottorien kansissa ruiskut. Nelitahtisissa bensiini- ja dieselmoottoreissa kannessa on myös venttiilit.







Venttiili sulkee ja aukoo sylinterin imu- ja pakokanavia.






Venttiilinjousi palauttaa venttiilin takaisin ylös mahdollisimman nopeasti mahdollisimman vähäisellä nokka-akselin rasituksella.



Venttiilin istukka on valmistettu kovasta materiaalista, ja sen tarkoitus on suojata sylinterin kantea venttiilien liikkeen siihen kohdistaneelta rasitukselta.






Venttiilin lukkokiila pitää venttiilin osat koossa.





Venttiilin ohjurikumin tehtävä on pitää venttiili oikeassa asennossa.


Venttiilin paininkupit ovat kohdat johon nokka-akselin nokat osuvat. Paininkupit painavat venttiilejä alaspäin. Kupeista voidaan myös säätää venttiilien välyksiä.
Nokka-akselin nokat painavat pyöriessään venttiilien paininkuppeja. Nokka-akselilla voidaan säätää venttiilien ajoitusta.
 

Mikrometri tulisi kalibroida aina ennen käyttöä. Musta pala kuvassa on kalibrointipala, joka on tietyn pituinen ja mittaamalla se nähdään mikrometrin mahdollinen mittausvirhe.


Mikrometrillä pystyy laskemaan kampiakselin soikeuden, jos kampiakseli on soikea, se tulee vaihtaa uuteen tai muuttaa takaisin pyöreäksi.
 
Työntömitta ei ole yhtä tarkka kuin mikrometri. Työntömitalla voi mitata sylinterin halkaisijan. Sylinterin halkaisijan avulla tiedetään kuinka isoa mäntää ja männänrenkaita sylinterissä tulisi käyttää.
Nelitahtimoottorin toimintaperiaate

1. tahti, imutahti: Mäntä imee alakuolokohtaan liikkuessaan polttoaineilmaseosta imupuolen venttiilin ollessa auki sylinterin palotilaan. Diesel-moottorissa sylinteriin tulee ainoastaan ilmaa.
2. tahti, puristustahti: Imupuolen venttiilin sulkeutuessa mäntä puristaa polttoaineilmaseosta liikkuessaan yläkuolokohtaansa. Ottomoottorissa sytytystulpan kipinä sytyttää puristetun polttoaineilmaseoksen, kun taas diesel-moottorissa puristettuun ilmaan suihkutetaan kovalla paineella polttoainetta, jolloin se syttyy kuuman ilman kanssa reagoidessaan.
3. tahti, työtahti: Palavan seoksen energia työntää männän vauhdilla alas, josta moottori saa energiaa kampikoneistoonsa. Pakopuolen venttiili aukeaa.
4. tahti, poistotahti: Mäntä nousee takaisin ylös ja pakopuolen venttiilin ollessa auki palosta syntyneet pakokaasut poistuvat sylinteristä pakoputkistoon. Tästä kierto alkaa uudelleen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti