Moottorin osia ja toimintaa:
Sylinteriryhmässä sijaitsee kaikki moottorin sylinterit. Sylinteri muodostaa sylinterinkannen ja männän kanssa palo- ja puristustilan.
Sylinterin hoonausjäljet auttavat öljyä leviämään sylinterin seinämiin paremmin ja myös varastoi öljyä hetkeksi.
Kampiakselissa on kiinni kiertokanget, jotka tekevät kampiakselin pyörivästä liikkeestä männille ylös-alas suuntaisen liikkeen. Kampiakselit valmistetaan yleensä valamalla ja takomalla.
Vauhtipyörä varastoi
moottorin tuottamaa energiaa työtahdin aikana, joka mahdollistaa
moottorin tasaisen käynnin. Mitä kevyempi vauhtipyörä on, sitä vähemmän
energiaa se varastoi, mutta kierrosherkkyys on parempi.
Kiertokanki on kampiakselin ja männän välinen kiinnike.
Männän tehtävä on puristaa palotilassa oleva polttoaineilmaseos ja välittää palavan seoksen luoma energia työtahdissa kampiakselille.
Männän renkaat (kuvassa
kolme rengasta männän yläpäässä) tiivistävät männän sylinteriin jolloin
palotilasta ei pääse mitään kampikammioon. Alimman männänrenkaan tehtävä
on levittää öljyä sylinterin seinämään.
Männän tapin tehtävänä on kiinnittää mäntä kiertokankeen.
Kampiakselin laakeri muuttaa yhteistyössä kampiakselin kanssa mäntien liike-energian pyöriväksi.
Öljypumppu pumppaa jatkuvasti öljyä moottorin sisässä.
Öljynsuodattimen jalka pitää öljynsuodattimen paikoillaan oikeassa kohtaa.
Sylinterin kansi muodostaa
muiden osien kanssa palotilan. Bensiinimoottorien kansissa sijaitsee
sytytystulpat ja diesel moottorien kansissa ruiskut. Nelitahtisissa
bensiini- ja dieselmoottoreissa kannessa on myös venttiilit.
Venttiili sulkee ja aukoo sylinterin imu- ja pakokanavia.
Venttiilinjousi palauttaa venttiilin takaisin ylös mahdollisimman nopeasti mahdollisimman vähäisellä nokka-akselin rasituksella.
Venttiilin istukka on
valmistettu kovasta materiaalista, ja sen tarkoitus on suojata
sylinterin kantea venttiilien liikkeen siihen kohdistaneelta
rasitukselta.
Venttiilin lukkokiila pitää venttiilin osat koossa.
Venttiilin ohjurikumin tehtävä on pitää venttiili oikeassa asennossa.
Venttiilin paininkupit
ovat kohdat johon nokka-akselin nokat osuvat. Paininkupit painavat
venttiilejä alaspäin. Kupeista voidaan myös säätää venttiilien välyksiä.
Nokka-akselin nokat painavat pyöriessään venttiilien paininkuppeja. Nokka-akselilla voidaan säätää venttiilien ajoitusta.
Mikrometri
tulisi kalibroida aina ennen käyttöä. Musta pala kuvassa on
kalibrointipala, joka on tietyn pituinen ja mittaamalla se nähdään
mikrometrin mahdollinen mittausvirhe.
Mikrometrillä pystyy laskemaan
kampiakselin soikeuden, jos kampiakseli on soikea, se tulee vaihtaa
uuteen tai muuttaa takaisin pyöreäksi.
Työntömitta ei ole yhtä
tarkka kuin mikrometri. Työntömitalla voi mitata sylinterin halkaisijan.
Sylinterin halkaisijan avulla tiedetään kuinka isoa mäntää ja
männänrenkaita sylinterissä tulisi käyttää.
Nelitahtimoottorin toimintaperiaate
1. tahti, imutahti: Mäntä
imee alakuolokohtaan liikkuessaan polttoaineilmaseosta imupuolen
venttiilin ollessa auki sylinterin palotilaan. Diesel-moottorissa
sylinteriin tulee ainoastaan ilmaa.
2. tahti, puristustahti: Imupuolen venttiilin sulkeutuessa mäntä puristaa polttoaineilmaseosta liikkuessaan yläkuolokohtaansa. Ottomoottorissa sytytystulpan kipinä sytyttää puristetun polttoaineilmaseoksen, kun taas diesel-moottorissa puristettuun ilmaan suihkutetaan kovalla paineella polttoainetta, jolloin se syttyy kuuman ilman kanssa reagoidessaan.
3. tahti, työtahti: Palavan
seoksen energia työntää männän vauhdilla alas, josta moottori saa
energiaa kampikoneistoonsa. Pakopuolen venttiili aukeaa.
4. tahti, poistotahti: Mäntä
nousee takaisin ylös ja pakopuolen venttiilin ollessa auki palosta
syntyneet pakokaasut poistuvat sylinteristä pakoputkistoon. Tästä kierto alkaa uudelleen.
|
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti