Jarrujärjestelmän osat
Jarrujen tehtävänä on vähentää auton liike-energiaa. Toimivimmaksi
tavaksi tähän on todettu liike-energian muuttaminen lämpöenergiaksi.
Lämpöenergiaa syntyy kun jarrujen kitkapinnat hankaavat toisiaan vasten.
Tässä blogauksessa ensimmäisenä kerron autoissa käytettävistä
jarru-mekanismeista, ja niiden jälkeen muista jarrujärjestelmään
kuuluvista osista ja asioista.
Levyjarru on toinen autoissa käytetty jarrutusmenetelmä.
Se koostuu jarrulevystä, joka on kiinnitetty pyörään, ja jarrusatulasta,
jonka sisällä ovat jarrupalat. Jarrutettaessa jarrusatulassa olevat
männät puristavat jarrupaloja kohti jarrulevyä, joka siten hidastaa
pyörän pyörimisnopeutta.
Seisontajarrumekanismit toimivat niin että kun
seisontajarrukahva/painike aktivoidaan, se kiristää
seisontajarruvaijerin välityksellä jarrut kiinni joko auton etu- tai
takapyöristä riippuen auton mallista. Jarrut pysyvät lukittuina kunnes
seisontajarrukahva/painike vapautetaan.
Seisontajarruvaijeri |
Seisontajarrukahva |
Jarrutehostin ja alipaineletku |
Jarrutehostimen löytää jarrupolkimen ja jarrupääsylinterin välistä. sen
tehtävänä on lisätä jarrutustehoa joka välittyy jarrupolkimesta
jarrupääsylinterin männille. Tämä vähentää jarrutuksessa tarvittavaa
voimankäyttöä. Tehostin toimii alipaineen ja ilmanpaineen avulla.
Jarrunestesäiliössä pidetään jarrunesteet. Jarrunesteet tulisi vaihtaa
valmistajan ohjeiden mukaan yleensä noin 1-2 vuoden välein. DOT3,4 ja
5.1 jarrunesteiden eroja ovat niiden kuiva- ja märkäkiehumispisteet.
DOT3 ja 4 jarrunesteitä voidaan sekoittaa keskenään. Jarrunesteet täytyy
vaihtaa niihin sitoutuneen veden takia, joka ajan kuluessa ruostuttaa
jarrunestejärjestelmää. Jarrunesteeseen sitoutunut ilma vähentää myös
jarrutustehoa.
Jarrupääsylinteri |
Jarrupääsylinterin tehtävä on paineistaa koko auton jarrunesteet
jarrupoljinta käytettäessä. Jarrusatulat ja -rummut muuttavat
paineistetun jarrunesteen jarrutukseksi.
Takarenkaan jarruputki ja pätkä jarruletkua |
Eturenkaan jarruletku ja pätkä jarruputkea |
Jarruputkissa ja letkuissa kulkee auton jarrunesteet. Metalliset
jarruputket muuttuvat taipuviksi jarruletkuiksi renkaiden lähettyvillä,
jotta ne eivät katkeisi kun renkaat liikkuvat.
Pyörännopeustunnistin |
ABS-hydrauliyksikkö |
Pyörännopeustunnistin kertoo ABS:lle milloin ja kuinka paljon pyörää tulisi jarruttaa ja milloin ei.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti