tiistai 30. lokakuuta 2012

Kytkentäkaaviot ja rele

Kytkentäkaaviot ja niiden lukieminen / wiring diagrams


Kytkentäkaaviolla esitetään sähköjärjestelmän komponenttien kytkennät piirrosmuodossa. Yleensä auton kytkentäkaaviot jaetaan osa-alueittain esimerkiksi moottorinohjaus, jarrujärjestelmä, mukavuuslaitteet, mittaristo ja ajonesto.

Kytkentäkaavioiden yläreunassa on yleensä piirretty virtalukon napa 15 ja akun plus-napa, joiden kautta virrat lähtevät kaikkiin auton toimilaitteisiin.

Napojen merkinnät
30=akun plus napa
15=virtalukon sytytysvirtakytkimen napa
50=virtalukon käynnistysvirtakytkimen napa ja kytkentäkaavion alareunaan on merkitty akun miinusnapa
31=akun miinusnapa

Rele/Relay

Rele koostuu käämistä, rautasydämestä ja palautusjousella varustetusta ankkurista. Kun käämi aktivoidaan ohjausvirtapiirin avulla, siihen muodostuu rautasydämeen sitoutuva magneettikenttä. Tällöin rautasydän muuttuu magnettiseksi ja alkaa vetää ankkuria puoleensa. Ankkurin tehtävä on liikuttaa releen koskettimia. Releen rakenteesta riippuen tämä liike joko avaa tai sulkee koskettimet. Releitä käytetään kytkemään suurempia virtoja pienellä ohjausvirralla.
Jarruvalokytkennän toimintaperiaate:

- kun jarrua painetaan, jarruvalokytkin sulkeutuu ja sulkee myös virtapiirin, joten jarruvalopolttimot syttyvät. Joissain autoissa sytytysvirran ei tarvitse olla kytkettynä että valot palaisivat.

Sumuvalokytkennän toimintaperiaate.

- kun sumuvalokytkintä käännetään kojelaudasta, sumuvalokytkin sulkeutuu ja relekytkin sulkeutuu, joten virtapiiri aukeaa ja polttimot syttyvät.


Sulakkeen merkitys virtapiirissä:

Sulake = varoke = fuse
Varoke suojaa johdinta. Varokkeen tarkoitus on suojata auton kalliita johtosarjoja liialliselta virtakuormitukselta. Varoke on periaatteessa pieni pätkä johdinta, joka sulaa helpommin kuin varsinainen johdin.

Varokkeita on kahdenlaisia. Toiset niin kutsutut nopeat varokkeet sulavat välittömästi jos niihin kohdistuu liiallinen virta. Hitaat varokkeet kestävät hetken aikaa virtapiikkejä.
Varokkeita on kahdenlaisia. Toiset niin kutsutut nopeat varokkeet sulavat välittömästi jos niihin kohdistuu liiallinen virta. Hitaat varokkeet kestävät hetken aikaa virtapiikkejä. Sulake sijoitetaan mahdollisimman lähelle akun +-napaa. Sulake mitoitetaan aina hieman suuremmaksi kuin virtapiirissä normaalisti kulkeva virta on.
Esimerkki.
Virtapiirissä kulkee 10A virta, kerrotaan virta varmuuskertoimella 1,5 ja saadaan sulakkeen kooksi 15A.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti